بزرگترین رویداد سیاسی تاریخ ایران

ساخت وبلاگ

با نشست کارشناسان جنبش عدم تعهد کلید خورد


نشست كارشناسان ارشد شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها دقایقی پیش با حضور 'علی اكبرصالحی' وزیر امورخارجه كشورمان در مركز همایش های بین المللی صداو سیما آغاز به كار كرد.

نشست کارشناسان غیر متعهدها

این نشست با سخنرانی علی اكبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بطور رسمی كار خود را آغاز كرد و به مدت دو روز ادامه دارد.

کارشناسان ارشد در این نشست دو روزه که در قالب دو کمیته سیاسی به ریاست کوبا و کمیته اقتصادی به ریاست مصر تشکیل می شود، به بررسی سند شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد می‌پردازند.

وزرای خارجه جنبش عدم تعهد نیز قرار است روزهای هفتم و هشتم گردهم بیایند و در خصوص سند تهیه شده اجلاس تهران که شامل سه فصل و 688 بند است به رایزنی بپردازند.

این سند پس از تصویب در نشست وزرای خارجه، در اجلاس سران که قرار است روزهای نهم و دهم در تهران برگزار شود، بررسی و به تصویب نهایی می‌رسد.

رامین مهمان‌پرست سخنگوی شانزدهمین نشست سران نم با بیان اینکه حضور 118 هیئت در نشست تهران قطعی است، یادآور شد: تا زمان برگزاری نشست سران در روزهای نهم و دهم ممکن است تغییراتی در تعداد حاضران صورت گیرد.

53 کشور آفریقایی، 40 کشور آسیایی، 26 کشور آمریکای لاتین و کارائیب و یک کشور اروپایی (بلاروس) 120 عضو جنبش عدم تعهد را تشکیل می‌دهند

وی گفت که 27 رئیس جمهور، 2 پادشاه، هشت نخست وزیر، 2 رئیس مجلس، 9 معاون رئیس جمهور و 6 فرستاده ویژه از سوی سران کشورها در نشست تهران حضور خواهند یافت و افزود: 23 تا 25 وزیر خارجه و 3 تا 5 وزیر در سایر حوزه‌ها نیز در این نشست شرکت می کنند.

نشست کارشناسان غیر متعهدها

جنبش عدم تعهد در سال 1340 شمسی(1961 میلادی) در گرماگرم جنگ سرد با تلاش رهبرانی همچون نهرو، سوکارنو، جمال عبدالناصر و تیتو با هدف وحدت بین کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه کاپیتالیسم قرار داشتند، بنیان گذاشته شد، اما با خاتمه جنگ سرد، هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و اکثر کشورهای در حال توسعه اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر کوبا، مصر و ایران (روسای سابق، کنونی و آینده) اعضای تروئیکای نم را تشکیل می‌دهند و در شانزدهمین نشست سران ریاست این جنبش به مدت سه سال به ایران واگذار خواهد شد.

در تیرماه 1388 و در جریان اجلاس پانزدهم سران در شرم الشیخ مصر، ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش و نشست سران عدم تعهد با اجماع به تصویب رسید.

اجلاس‌های سران عدم تعهد به ترتیب در بلگراد در سال‌ 1961، قاهره 1964، لوزاکا 1970، الجزیره 1973، کلمبو 1976، هاوانا 1979، دهلی نو 1983، حراره 1986، بلگراد 1989، جاکارتا 1992، کارتاگینا 1995، دوربان 1998، کوالالامپور 2003، هاوانا 2006، شرم الشیخ 2009 برگزار و قرار است تهران شهریور ماه میزبان شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد به عنوان دومین سازمان بین الدولی بزرگ جهان پس از سازمان ملل متحد با 120 عضو اصلی باشد.

به گزارش فارس، 53 کشور آفریقایی، 40 کشور آسیایی، 26 کشور آمریکای لاتین و کارائیب و یک کشور اروپایی (بلاروس) 120 عضو جنبش عدم تعهد را تشکیل می‌دهند.

در این ارتباط علی‌ اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست سه ساله خود بر جنبش عدم تعهد نقش مۆثری در هدایت فعالیت‌های این سازمان ایفا خواهد کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به فضل الهی بیشترین تلاش خود را برای عملی ساختن منویات بنیانگذاران و اعضای جنبش از جمله از طریق حفظ وحدت و همدلی اعضا و مشارکت فعال جنبش در مناسبات بین‌المللی در جهت منافع اعضا به کار خواهد بست

17 کشور و 10 سازمان از جمله سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب نیز اعضای ناظر این جنبش را تشکیل می‌دهند.

در این ارتباط علی‌ اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست سه ساله خود بر جنبش عدم تعهد نقش مۆثری در هدایت فعالیت‌های این سازمان ایفا خواهد کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به فضل الهی بیشترین تلاش خود را برای عملی ساختن منویات بنیانگذاران و اعضای جنبش از جمله از طریق حفظ وحدت و همدلی اعضا و مشارکت فعال جنبش در مناسبات بین‌المللی در جهت منافع اعضا به کار خواهد بست.

نشست کارشناسان غیر متعهدها

نظام جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس جنبش عدم تعهد با توجه به اصول انقلاب اسلامی از جمله اصل "نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی"، سیاست خارجی خود را همسو با اهداف جنبش عدم تعهد یافت و در نخستین فرصت یعنی سال 1358 (اکتبر 1979) در نشست ششم سران در‌ هاوانا به عنوان هشتاد و هشتمین کشور عضو پذیرفته شد و از آن زمان تاکنون همواره در همکاری و هماهنگی با اعضا در تدوین مواضع و تصمیمات جنبش در مسائل و تحولات بین‌المللی نقش فعالی ایفا کرده است.

با توجه به نقش تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و شعار این نشست تحت عنوان "مدیریت مشترک جهانی" امید است در دوران ریاست ایران بر این جنبش شاهد تحولات جدی در این سازمان و اثرگذاری آن بر تحولات بین‌‌المللی باشیم.

امام خامنه ای...
ما را در سایت امام خامنه ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ذبیح الله khamenei بازدید : 1515 تاريخ : 7 شهريور 1391 ساعت: 14:7