پايان عصر ابرقدرتي آمريكا

ساخت وبلاگ
گزارش:
پايان عصر ابرقدرتي آمريكا


يك روزنامه سويسي در مقاله‏ايي نوشت: انتخابات آينده در آمريكا براي برنده آن خوشحال كننده نخواهد بود چون همه شواهد حكايت از به پايان خط رسيدن آمريكا دارد.
روزنامه مذكور خبر داد : دو نويسنده اقتصادي آمريكايي بنام 'اندرومك آف' و 'اريك بريك جولفسون' از انستيتوي تكنولوژي بوستون در كتاب جديد خود به وضع اسفناك اقتصاد امريكا اشاره كرده‏اند و معتقدند در دراز مدت حتي وضعيت مثبت اقتصادي نيز كمكي به وضعيت آمريكا نخواهد كرد.
نويسنده مقاله معتقد است: بحران بانكي در سال 2008 و جنگ‏هاي بيهوده‏اي كه آمريكا خود را گرفتار آن كرده به خوبي به آخر خط رسيدن ابرقدرتي آمريكا را محسوس‏تر كرد. نشانه‏هاي انتهاي عمر ابرقدرتي آمريكا با مشكلات اجتماعي و ضعف‏هاي اقتصادي اين كشور به خوبي مشاهده مي‏شود.
«تسايتونگ» ادامه مي‏دهد: آمريكا از اين نشانه‏ها به سختي رنج مي‏برد ، طبقه متوسط آمريكا در حال از بين رفتن است، نرخ بيكاري در اين كشور رو به افزايش است و اختلاف طبقاتي بين غني و فقير بسيار زياد شده است.
'باسلر تسايتونگ' مي‏آورد: از نتايج دو جنگ در عراق و افغانستان براي آمريكا ، كاهش توانايي آمريكا براي شروع يك جنگ ديگر است، چون از پس ماليات جنگي آن برنمي‏آيد و ديگر آمريكا نمي‏تواند آن‏چه كه محافظه كاران نوين براي آمريكا به عنوان «پليس جهاني» بعد از جنگ دوم جهاني مي‏خواستند ؛ برآيد چون اين كار نياز به پول فراوان دارد كه آمريكا آن را ندارد.
به اعتقاد اين‏دو ، ديجيتالي شدن فن‏آوري‏ها و ظهور فن‏آوري‏هاي جديد و جهاني شدن اقتصاد، بيكاري انسان‏ها را افزايش داده و مشاغل بيش‏تري را از رده كار خارج خواهد كرد. بنابراين آمريكايي‏ها درآينده ديگر قادر نخواهند بود شغل مناسبي را براي خود پيدا كنند. اين درحالي است كه طبقات متوسط و مشاغل وابسته به آنان در حال از بين رفتن بوده و مشاغلي كه بتواند زنگي اين طبقه را تامين كنند ديگر وجود نخواهد داشت.
در ادامه آمده است: در سال 1992 فوكوياما خبر از فرو پاشي سيستم دمكراسي و كاپتاليسم داده بود اما مفسري چون فريدمن امروز با صراحت بيش‏تري از مشكلات ابرقدرتي جهان سخن مي گويد.
در پايان مقاله نويس آورده: انتخابات 2012 درآمريكا را بايد پايان يك عصر طلائي هژموني آمريكا دانست.
امام خامنه ای...
ما را در سایت امام خامنه ای دنبال می کنید

برچسب : پايان عصر ابرقدرتي آمريكا, نویسنده : ذبیح الله khamenei بازدید : 979 تاريخ : 28 تير 1391 ساعت: 14:5