بستن تنگه هرمز؛ تهدید لفظی یا گام عملی؟!

ساخت وبلاگ

بستن تنگه هرمز؛ تهدید لفظی یا گام عملی؟!


مدتی است نام تنگه هرمز بر سر زبان ها افتاده و مقامات سیاسی و نظامی کشورمان در خصوص بستن یا نبستن این تنگه اظهارنظرهایی داشته اند. این مساله به خصوص از آنجایی اهمیت بیشتر پیدا کرد که تحریم های جدید نفتی به ایران تحمیل شد؛ موضوعی که نمایندگان مجلس را برآن داشت تا در اقدامی واکنشی موضوع بستن تنگه هرمز را در قالب طرحی دوفوریتی مطرح کنند تا این موضوع صرفا در حد یک تهدید باقی نماند. اگرچه مقامات ارشد نظامی کشورمان بستن تنگه هرمز را به عنوان گزینه پیش روی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده اند.


بستن تنگه هرمز؛ تهدید لفظی یا گام عملی؟!

محمد حسن آصفری عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که از امضاکنندگان این طرح دوفوریتی است، ضمن اینکه امیدوار است ایران مجبور به بستن تنگه هرمز نباشد، در عین حال معتقد است که ایران باید از پتانسیل های موجود در مقابل سنگ اندازی غربی ها استفاده کند.

مشروح گفت و گوی تبیان با محمد حسن آصفری را در زیر می خوانید:

-چه چیزی مجلس را مصمم به ارائه طرح بستن تنگه هرمز کرد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه هدفی را از پیگیری این طرح دنبال می کنند؟

بالاخره ما باید این را بپذیریم که به فرموده امام راحل جنگ بین اسلام و کفر همیشه برقرار است، همچنانکه بیش از سی سال است آمریکا برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی از هر دری وارد می شود؛ یک روز از راه گروهک منافقین وارد می شوند، زمانی تحریم اقتصادی می کنند و روز دیگر دست به تهاجم فرهنگی می زنند. امروز هم تحریم هایی را علیه کشورمان اعمال کرده اند تا کشورها با ایران مبادلات اقتصادی نداشته باشند اما این هم برای ما مساله جدیدی نیست.

جمهوری اسلامی هم تا کنون اقدامی برخلاف مقررات بین المللی انجام نداده است و حرف ملت ایران، استقلال، آزادی و خودکفایی زیر سایه حکومت جمهوری اسلامی است لذا قرص و محکم در راه خواسته های خود ایستاده ایم و از آن عقب نشینی نمی کنیم.

ضمنا قرار نیست ما هر بار بنشینیم و آنها در برابر خواسته های محق و مشروع جمهوری اسلامی سنگ اندازی کنند. ما خودمان می توانیم از فرصت ها و پتانسیل هایی که داریم بهره بگیریم؛ یکی از این فرصت ها تنگه هرمز است که از اجزای لاینفک کشور ماست. ما می توانیم هر وقت خواستیم جلوی عبور و مرور سایر کشورها را از آن بگیریم. امریکا و غربی ها هم بدانند اگر با تحریم ها بر ایران فشار بیاورند ما اثر تحریم ها را به خودشان برمیگردانیم و جلوی تردد نفت کش ها و ناوبرهای تجاری را خواهیم گرفت و این موضوع برای آنها مشکل اقتصادی ایجاد خواهد کرد.

ما علاوه بر تنگه هرمز راهکارهای دیگری هم برای مقابله با تحریم ها و تهدیدات داریم. امروز ملت های مسلمان و آزادی خواه دنیا و جنبش های ظلم ستیزی مدافع ملت ایران هستند و اگر غربی ها بخواهند اقدامی علیه جمهوری اسلامی انجام دهند تمام کشورها با حضور مردم مسلمان و انقلابی خط حمله علیه آنها خواهند بود.

بر همین اساس بود که بیش از 100 نفر طرحی دوفوریتی را برای بستن تنگه هرمز امضا کردند تا مجلس به مسوولین مربوطه اجازه دهد نسبت به بستن تنگه هرمز بر روی کشورهایی که تحریم هایی علیه ما اعمال کرده اند، اقدام کنند. البته ما امیدواریم که مجبور به این کار نباشیم.

-آیا این یک تهدید از سوی جمهوری اسلامی ایران برای دشمنان کشور است یا گامی عملی در این مسیر خواهد بود ؟

مطمئنا گام عملی است. ما امیدواریم غربی ها دست از یکه نازی بردارند اما اگر قرار باشد تحریم ها ادامه یابد بستن تنگه هرمز نیز راهکاری مقتدارنه برای ما خواهد بود که از سوی مجلس برای همراهی با ملت پیشنهاد شده است. البته پس از تصویب نهایی این طرح در مجلس با توجه به نظامی بودن آن فرماندهی کل قوا در این باره تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

-آیا طراحان طرح بستن تنگه هرمزدر مجلس، مشورتی هم با مقامات ارشد نظامی در این باره داشته اند؟

مشورتی در این باره صورت نگرفته است اما ما این را وظیفه مجلس می دانستیم که از دیپلماسی خارجی حمایت کنیم و به آنها بگوییم نباید در گفت و گوها و مذاکرات کوتاه بیایند بلکه بدانند مجلس از حق قانونی ملت حمایت خواهد کرد.

محمد حسن آصفری

-آیا شما امیدوار هستید که تصویب این طرح جلوی تحریم ها را بگیرد؟

ما همزمان با نوشتن این طرح شاهد افزایش قیمت نفت بودیم و امیدواریم با این اتفاقات این طرح اثرگذار باشد. به هر حال تنگه هرمز از هفت تنگه اصلی دنیاست و در اقتصاد دنیا اثرگذار است و می تواند تا حد زیادی جلوی تحریم ها را بگیرد. البته بری کشورها مثل ژاپن تحریم بیمه های نفت کش را برداشته اند. به هر حال ما امیدواریم نیازی به تصویب این طرح نباشد اما اگر تحریم ها ادامه داشته باشد جمهوری اسلامی هم می تواند اقدامات استراتژیکی انجام دهد. البته ما هیچ گاه شروع کننده تهدیدات نخواهیم بود اما قرار هم نیست که بنشینیم تا آنها جلوی پای ما سنگ بیندازند بلکه می توانیم از ظرفیت خود برای برخورد استفاده کنیم و تنگه هرمز یکی از این ظرفیت هاست. بنابراین دود تحریم ها به چشم خود غربی ها خواهد رفت.

-برخی معتقدند این آخرین برگ برنده ایران است، آیا شما چنین نگاهی به طرح نمایندگان دارید؟

ما علاوه بر تنگه هرمز راهکارهای دیگری هم برای مقابله با تحریم ها و تهدیدات داریم. امروز ملت های مسلمان و آزادی خواه دنیا و جنبش های ظلم ستیزی مدافع ملت ایران هستند و اگر غربی ها بخواهند اقدامی علیه جمهوری اسلامی انجام دهند تمام کشورها با حضور مردم مسلمان و انقلابی خط حمله علیه آنها خواهند بود. جمهوری اسلامی امروز در تمام قاره های دنیا نفوذ دارد و می تواند از موقعیت خود استفاده کند. قطعا ایران سال 91 با ایران سال 57 از زمین تا آسمان تفاوت دارد و ملت های دنیا به جمهوری اسلامی افتخار می کنند. بنابراین خط حمله ما فقط مرزهای کشورمان نیست و آنها باید داخل کشورهای خودشان با ما بجنگند.

جمهوری اسلامی همچنین برگ های برنده دیگری هم دارد که در زمان خود رو خواهد کرد و تنگه هرمز تنها یکی از آنهاست.

امام خامنه ای...
ما را در سایت امام خامنه ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ذبیح الله khamenei بازدید : 936 تاريخ : 25 تير 1391 ساعت: 14:2