بدهی‌های آمریکا در مرز فاجعه؟!

ساخت وبلاگ

بدهی‌های آمریکا در مرز فاجعه؟!


یكی از موضوع هایی كه آینده اقتصادی و مالی در ایالات متحده را به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان تهدید می كند، بحث بدهی های ملی این كشور است....

پس از جنگ جهانی دوم این ایالات متحده مریکا بود که از ضعف اقتصادی کشور های درگیر و فرسوده اروپایی بهره برده و خود را به اقتصاد برتر جهانی تبدیل نمود.

یکی از بارزترین و مهم ترین نتایج این امر تبدیل ارز این کشور یعنی دلار به عنوان مبنای مبادلات بین المللی بود. زیرا در ن برهه کلیه ارزهای معتبر جهانی دچار نوسان بوده و تنها دلار مریکا از ثبات نسبی برخوردار بود.

این مساله به نوعی وابستگی اقتصادهای جهان به دلار منجر شده و عملا سیب دیدن اقتصاد مریکا که به ارزش دلار لطمه خواهد زد تاثیر منفی برکل اقتصاد های جهانی خواهد داشت و این بر پیچیدگی مساله می افزاید.

اقتصاد امریکا

اما اکنون مدتی است که از بحران ورشکستگی بانکهای آمریکایی می گذرد و این مساله به تداوم بحران در بخش های دیگر اقتصاد این کشور انجامیده است. در تمام این مدت انتشار اوراق قرضه بین المللی و داخلی یکی از راهکار های مهم ایالات متحده در رفع بحران داخلی بوده است؛ اما اوراق قرضه به معنی بدهی است و دولت منتشر کننده باید در موعد مقرر به صورت مستمر سود این اوراق را به خریداران چه داخلی و چه بین المللی بپردازد.

طی سالهای اخیر مسئله امکان افزایش بدهی ها به موضوعی برای چانه زنی میان احزاب آمریکا بدل شده است و در واقع آن چیزی که موسسه رتبه بندی S&P روی آن انگشت گذاشت و هشدار داد این بود كه سیاستگذاری اقتصادی در آمریكا، ثبات و پیش بینی پذیری سابق خود را از دست داده است؛ چرا که موضوع سقف استقراض دولت در حد یك «موضوع چانه زنی» میان احزاب، تنزل یافته است. به بیان دیگر موضوع افزایش سقف بدهی ها که در گذشته به سادگی در مورد آن توافق می شد امروزه تبدیل به موضوعی برای امتیاز خواهی حزب جمهوری خواه از حزب حاکم شده است.

سوالی که در این بین وجود دارد این است که چرا ایالات متحده می تواند سقف بدهی های خود را افزایش دهد، بدون آنکه نگران بازپرداخت آن و خطر ورشکستگی باشد؛ در صورتی که کشورهای دیگر و حتی کشورهای اروپایی نمی توانند چنین کنند؟ به بیان دیگر اقتصاد آمریکا دارای چه وجه ممیزه ای است که باعث می شود در مساله بدهی های دولت آمریکا، مشکل اصلی همگرا کردن جریان های مختلف داخلی باشد و نه خطر ورشکستگی و استقراض از نهادهای بین المللی برای بازپرداخت دیون؟

ایالات متحده این امکان را دارد که بدهی های خود را به واحد پولی دلار که خودش منتشر می کند، بازپرداخت کند، اما سایر کشورها از این امتیاز بی بهره اند. حتی کشورهای اروپایی عضو یورو نیز نمی توانند بدون جلب رضایت سایر کشورهای عضو یورو برای بازپرداخت بدهی های خود یورو منتشر کنند. در آمریکا تنها توافق احزاب حاکم کفایت می کند.

مهمترین تهدید علیه رشد اقتصادی آمریکا طی ماههای آینده افزایش مالیاتها و کاهش هزینه‌های بودجه خواهد بود

بررسی مصداقی بدهی های آمریکا حاکی از اثرات جدی این افزایش بدهی بر اقتصاد این کشور است. تازه‌ترین نظرسنجی خبرگزاری آسوشیتد پرس نشان می‌دهد، نرخ بیکاری آمریکا طی چهار سال آینده نیز بالای شش درصد خواهد بود و رییس جمهور بعدی این کشور با نرخ بیکاری بالایی روبرو خواهد بود.

بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری آمریکا از فوریه 2009 میلادی تا کنون بالای 8 درصد بوده است که این مساله از سال 1948 میلادی بی‌سابقه بوده است.

بر این اساس، نرخ بیکاری آمریکا در زمان ریاست جمهور باراک اوباما بین 7.8 تا 10 درصد در نوسان بوده است.

بر اساس این گزارش کارشناسان اقتصادی معتقدند، بازار کار آمریکا تا سال 2016 میلادی یعنی شش سال پس از پایان بحران مالی در ژوئن 2009 میلادی هنوز وضعیت مناسب و عادی نخواهد داشت.

روند صعودی نرخ بیکاری آمریکا پس از پایان جنگ جهانی دوم تا کنون بی‌سابقه است.

افزایش بیکاری به بزرگترین تهدید سیاسی و اقتصادی اوباما برای انتخاب مجدد در ماه نوامبر تبدیل شده است .

اقتصاد آمریکا طی ماه می تنها 69 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است که این مساله نشانگر ناکافی بودن رشد اقتصادی این کشور برای ایجاد فرصتهای شغلی جدید است.

رشد اقتصادی آمریکا از 3 درصد در سه ماه پایانی 2011 میلادی به کمتر از 1.9 درصد در سه ماه نخست امسال رسیده است .

کارشناسان اقتصادی در این نظرسنجی رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه دوم 2012 میلادی را نیز کمتر از 2 درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی ، اقتصاد آمریکا تا پایان سال 2012 میلادی به طور میانگین 139 هزار فرصت شغلی در ماه ایجاد خواهد کرد که این رقم برای کاهش نرخ بیکاری به هیچ وجه کافی نخواهد بود.

اقتصاد امریکا

کارشناسان اقتصادی همچنین اعلام کردند، نگرانیها نسبت به وضعیت اقتصادی و مالی منطقه یورو تاثیر منفی زیادی بر رشد و رونق اقتصادی آمریکا و وضعیت بازار کار این کشور خواهد داشت.

کارشناسان اقتصادی اعلام کردند، مهمترین تهدید علیه رشد اقتصادی آمریکا طی ماههای آینده افزایش مالیاتها و کاهش هزینه‌های بودجه خواهد بود.

اگر دولت و کنگره آمریکا بر سر افزایش سقف بدهی و کسری بودجه به توافق نرسند، میزان مالیاتها از ابتدای سال 2013 میلادی افزایش خواهد یافت و واشنگتن چاره‌ای جز کاهش هزینه های بودجه نخواهد داشت . نرخ بیکاری آمریکا طی سالهای 2000 تا 2007 میلادی برای مدت زمان زیادی کمتر از 5 درصد بوده است .

صندوق بین المللی پول در گزارشی از وضعیت اقتصادی آمریکا به دولت و کنگره این کشور توصیه کرد، هر چه سریعتر تصمیم نهایی در خصوص سیاستهای مالی خود در سالهای آینده را به طور شفاف اعلام کنند، تا نگرانیهای بین المللی نسبت به وضعیت مالی این کشور کاهش یابد.

بر اساس این گزارش، در حالی که دولت آمریکا طرح افزایش مالیاتها را به کنگره ارائه کرده است، نمایندگان کنگره خواستار کاهش هزینه های بودجه دولت واشنگتن هستند.

صندوق بین المللی پول افزود: روشن نبودن سیاستهای کلان و استراتژی های بلند مدت آمریکا در زمینه سیاستهای مالی موجب نگرانی بازارهای مالی و سرمایه گذاران بین المللی شده است .

پیش بینی می شود، آمریکا تا پایان سال 2012 میلادی به سقف بدهی های 16.4 تریلیون دلاری برسد و اگر دولت و کنگره بر سر افزایش سقف بدهی ها و کسری بودجه به توافق نرسند، ورشکستگی اقتصاد آمریکا قطعی خواهد بود.

صندوق بین المللی پول هشدار داد، اگر کنگره و دولت آمریکا بر سر کاهش هزینه های بودجه و افزایش مالیاتها به توافق نرسند ورشکستگی دولت واشنگتن حتمی خواهد بود .

پس از جنگ جهانی دوم این ایالات متحده مریکا بود که از ضعف اقتصادی کشور های درگیر و فرسوده اروپایی بهره برده و خود را به اقتصاد برتر جهانی تبدیل نمود

دلار

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرد رشد اقتصادی آمریکا امسال به کمتر از 2 درصد و سال آینده نیز به کمتر از 2.25 درصد خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، بحران مالی و بدهی منطقه یورو تاثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی آمریکا داشته و خواهد داشت.

بر این اساس صندوق بین المللی پول اعلام کرد، اقتصاد آمریکا با ریسک و خطرات زیادی ناشی از بحران مالی و بدهی منطقه یورو و نا اطمینانی نسبت به سیاستهای مالی داخلی روبرو است و این مساله تاثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی این کشور خواهد داشت .

صندوق بین المللی پول در گزارش ماه آوریل خود رشد اقتصادی آمریکا را در سال 2012 میلادی 2.1 درصد و در سال 2013 میلادی بیش از 2.4 درصد پیش بینی کرده بود .

رشد اقتصادی آمریکا از 3 درصد در سه ماه پایانی 2011 به کمتر از 1.9 درصد در سه ماه نخست 2012 میلادی رسیده است.

در پایان باید گفت، ادامه روند موجود یا رخداد چنین اتفاقاتی در اقتصاد آمریکا، اعتبار بین المللی دلار را خدشه دار خواهد کرد و این نگاه فراگیر خواهد شد که دلار به دلیل سوءاستفاده هایی که از آن به نفع اقتصاد آمریکا شده است ظرفیت این را ندارد که همچنان واحد پولی بین المللی باقی بماند و رویکردهای انتقادی کشورهایی همچون چین، روسیه، برزیل و... را در کنار گذاشتن دلار تقویت خواهد کرد.

شاید در دهه های بعد از جنگ جهانی دوم، به جز کشورهای اروپایی که تلاش های بسیاری در جهت عدم به کارگیری دلار در تجارت فی مابین خود مصروف داشتند و در پی ایجاد پولی هم شان دلار بودند، هیچ کشور دیگری در جهان اقدام عملی یا حداقل موضع گیری رسمی در حمایت از شکل گیری پول های منطقه ای یا بین المللی با مشخصه فراکشوری نداشته است. اتفاقات اخیر بر این نوع موضع گیری ها دامن زده است و اگر این اتفاقات در اقتصاد آمریکا ادامه پیدا کند شکل گیری پول های فراکشوری و دگرگونی در نظامات مالی بین المللی در سال ها یا دهه های آینده قابل پیش بینی است.

نهایتا باید گفت که اگرچه در دهه های گذشته بار اصلی توسعه ایالات متحده آمریکا را سایر کشورهای جهان بر دوش می کشند، اما اگر روند بی اعتمادی به دلار آمریکا که به طور روز افزونی در حال افزایش است ادامه یابد، همین دلارهایی که تا کنون منافع هنگفتی برای اقتصاد آمریکا داشته است روزی گریبانگیر او خواهد شد.

مسائل ذکر شده در بالا به ویژه اکنون که اقتصاد آمریکا جنبشی مثل جنبش وال استریت را تجربه کرده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سال های سال است که دولت ها با کوبیدن بر طبل اقتصاد سرمایه داری و موجه جلوه دادن حداکثر کردن نفع شخصی به دنبال کسب حداکثر منافع از کشورهای در حال توسعه بوده اند. اما جنبشی مثل وال استریت نشان می دهد که مردم آمریکا متوجه شده اند که این بهره کشی تنها محدود به خارج از مرزهای آمریکا نیست و به دنبال احقاق حقوقی هستند که اقتصاد سرمایه داری از آنها گرفته است. باید دید که احزاب آمریکا چقدر این دغدغه های مردم کشورشان را جدی می گیرند و چقدر به حقوق ویژه یک درصدی های آمریکایی می پردازند.

امام خامنه ای...
ما را در سایت امام خامنه ای دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ذبیح الله khamenei بازدید : 1086 تاريخ : 25 تير 1391 ساعت: 14:2